আজকের আর্টিকেলে আমরা সপ্তম শ্রেণির ইংরেজি বইয়ের প্রথম অধ্যায় “The Book Of Nature” এর গুরুত্বপূর্ণ কিছু সংক্ষিপ্ত প্রশ্ন ও উত্তর নিয়ে আলোচনা করব। এই প্রশ্নগুলো সপ্তম শ্রেণির পরীক্ষার প্রস্তুতির জন্য অত্যন্ত সহায়ক, কারণ এগুলো প্রায়ই পরীক্ষায় আসে।
Activity 1
Underline the appropriate alternatives (সঠিক বিকল্পটিতে দাগ দাও) (Activity 1)
(a) India is in fact a (big/small/huge) part of the earth’s surface.
Ans – India is in fact a small part of the earth’s surface. (বস্তুত ভারত পৃথিবীপৃষ্ঠের একটি ক্ষুদ্র অংশ।)
(b) Once upon a time the earth was too (cold/dark/hot) for any living being to survive.
Ans – Once upon a time the earth was too hot for any living being to survive. (এক সময় পৃথিবী এতই উত্তপ্ত ছিল যে, কোনো জীবই বাঁচতে পারত না।)
(c) Fossils are (a type of wild animal/one kind of hard rock/the remains of old living beings).
Ans – Fossils are the remains of old living beings. (জীবাশ্ম হল প্রাচীন জীবজন্তুর অবশেষ।)
Activity 2
Answer the following questions in complete sentences (নীচে দেওয়া প্রশ্নগুলির পূর্ণবাক্যে উত্তর দাও) (Activity 1)
What must we do to know about the tale of this world? (পৃথিবীর গল্প জানতে আমাদের কী অবশ্যই করা উচিত?)
We must read and think the tale of this earth and her people. We should not merely think of our own little country. Thus, we will know about the tale of the world. (আমাদের পৃথিবী ও তার লোকেদের কাহিনি অবশ্যই পড়া ও চিন্তা করা উচিত। আমাদের উচিত নয় শুধুমাত্র আমাদের নিজেদের ছোটো দেশের কথা চিন্তা করা। এইভাবে আমরা পৃথিবীর কাহিনি জানব।)
How old is our earth? (আমাদের পৃথিবীর বয়স কত?)
Our earth is millions and millions of years old. (আমাদের পৃথিবীর বয়স হল লক্ষ লক্ষ বছর।)
Who roamed the earth before the arrival of human beings? (পৃথিবীতে কারা ঘুরে বেড়াত মানুষের আসার আগে?)
Only animals roamed the earth before the arrival of human beings. (পৃথিবীতে মানুষ আসার আগে কেবলমাত্র পশুরা ঘুরে বেড়াত।)
Activity 3
Fill in the blanks with suitable words from the text. The first letters of the words are given (পাঠ্যাংশ থেকে উপযুক্ত শব্দ নিয়ে শূন্যস্থানগুলি পূরণ করো। শব্দগুলির প্রথম অক্ষর দেওয়া রয়েছে) (Activity 3)
As a subject, h___ is quite interesting.
Ans – As a subject, history is quite interesting. (বিষয় হিসোবে ইতিহাস খুবই আকর্ষণীয়।)
We have good relations with our neighbouring c___.
Ans – We have good relations with our neighbouring countries. (প্রতিবেশী দেশগুলির সঙ্গে আমাদের ভালো সম্পর্ক আছে।)
Plants need air, water and sunlight to g___.
Ans – Plants need air, water and sunlight to grow. (গাছের বেড়ে উঠার জন্য বাতাস, জল এবং সূর্যালোক প্রয়োজন।)
Can you i___ how big the Universe is?
Ans – Can you imagine how big the Universe is? (তুমি কি কল্পনা করতে পারবে কত বড়ো এই পৃথিবী?)
You should s___ regularly if you want to be a good student.
Ans – You should study regularly if you want to be a good student. (যদি তুমি ভালো ছাত্র হতে চাও, তাহলে নিয়মিত পড়তে হবে।)
Activity 4
Make meaningful sentences with the following words (নীচে দেওয়া শব্দগুলি দিয়ে অর্থপূর্ণ বাক্য তৈরি করো) (Activity 4)
interest (আগ্রহ) | |
surface (উপরিভাগ) | |
inhabited (বসবাস করত) | |
together (একত্রে) | |
scientist (বিজ্ঞানী) |
Ans –
interest (আগ্রহ) | Anil has great interest in cricket. (অনিলের ক্রিকেটের প্রতি খুব আগ্রহ আছে।) |
surface (উপরিভাগ) | The surface of the table is uneven. (টেবিলের উপরিভাগটি অসমতল।) |
inhabited (বসবাস করত) | Caliban inhabited the deserted island. (ক্যালিবান্ পরিত্যক্ত দ্বীপে বাস করত।) |
together (একত্রে) | Together we arranged a picnic. (একসঙ্গে আমরা একটি চড়ুইভাতির আয়োজন করেছিলাম।) |
scientist (বিজ্ঞানী) | Sir JC Bose is a great scientist. (স্যা(র্) জেসি বোস হলেন একজন মহান বিজ্ঞানী।) |
Activity 5
Identify which of the following statements are True and which are False. Give supporting statement for each of your answers (নীচে দেওয়া বাক্যগুলির মধ্যে কোনগুলি ঠিক এবং কোনগুলি ভুল তা চিহ্নিত করো। তোমার দেওয়া প্রত্যেকটি উত্তরের সমর্থনে বাক্য উদ্ধৃত করো) (Activity 5)
Fairy tales are rich in imagination. (রূপকথার কাহিনি কল্পনায় সমৃদ্ধ।)
Ans – [T]
Supporting Statement – ‘This would be very interesting for we could imagine anything we wanted to and would thus make up the most beautiful fairy tales.’
We have no means to know about the far-off days. (অনেক পুরোনো দিনের কথা জানার কোনো উপায় আমাদের নেই।)
Ans – [F]
Supporting Statement – ‘But although we have no books written in those far-off days, fortunately we have some things which tell us a great deal as well almost as a book would.’
The alphabet of nature is like the Hindi or the English alphabet. (প্রকৃতির ভাষা শেখার বর্ণমালা হিন্দি বা ইংরেজি ভাষার বর্ণমালার মতো।)
Ans – [T]
Supporting Statement – ‘To be able to read any language, Hindi, Urdu or English, you have to learn its alphabet. So also you must learn the alphabet of nature before you can read her story in her books of stone and rock.’
We can learn a lot about our world from the rivers and mountains. (পৃথিবী সম্পর্কে অনেক কিছু আমরা নদী ও পর্বত থেকে জানতে পারি।)
Ans – [T]
Supporting Statement – ‘If a little pebble can tell you so much, how much more could we learn from all the rocks and mountains and the many other things we see around us?’
Activity 6
Complete the following sentences with information from the text (পাঠ্যাংশ থেকে তথ্য নিয়ে নীচের বাক্যগুলি সম্পূর্ণ করো) (Activity 6)
No book could have been written in old times because –
Ans – No book could have been written in old times because men did not exist then. (অতি প্রাচীন সময়ে বই লেখা সম্ভব হয়নি কারণ তখন মানুষ ছিল না।)
To be able to read any language one –
Ans – To be able to read any language one has to learn its alphabet. (কোনো ভাষা পড়তে বা জানতে হলে একজনকে সেই ভাষার বর্ণমালা জানতে হবে।)
A small pebble was definitely a part –
Ans – A small pebble was definitely a part of a big rock or stone. (একটি ছোটো নুড়ি অবশ্যই কোনো বড়ো শিলা বা পাথরের অংশ।)
On the beaches at the seaside, little children –
Ans – On the beaches at the seaside, little children can play and make castles out of the sand. (সমুদ্রতটে ছোটো বাচ্চারা বালি নিয়ে খেলা করে এবং বালির দুর্গ তৈরি করে।)
Activity 7
Fill in the following chart with information from the text (পাঠ্যাংশ থেকে তথ্য নিয়ে নীচের ছকটি পুরণ করো) (Activity 7)
Statement | Reason |
Fairy tales need not be true. | |
A piece of rock looks different from a pebble. | |
A bit of rock from some mountain side reaches a little valley. | |
All pebbles do not become sand. |
Ans –
Statement | Reason |
Fairy tales need not be true. (রূপকথার গল্প সত্যি নাও হতে পারে।) | Because fairy tales are based on imagination. (কারণ রূপকথার গল্প কল্পনার ভিত্তিতে লেখা।) |
A piece of rock looks different from a pebble. (একটি পাথরের টুকরো একটি নুড়ির থেকে আলাদা দেখতে।) | Because a piece of rock has rough edges while a pebble is smooth and round. (কারণ পাথরের টুকরোর কিনারাগুলি তীক্ষ্ণ কিন্তু নুড়ি হচ্ছে মসৃণ ও গোলাকার।) |
A bit of rock from some mountainside reaches a little valley. (কোনো পবর্তের পাশ থেকে এক টুকরো পাথর একটি ছোটো উপত্যকায় এসে পৌঁছাল।) | Because the rain washes it down. (কারণ বৃষ্টি এসে পাথরের টুকরোটিকে ভাসিয়ে নিয়ে যায়।) |
All pebbles do not become sand. (সব নুড়িই বালিতে পরিণত হয় না।) | Because the river does not carry all the pebbles along with it. (কারণ নদী সব নুড়িকে তার স্রোতে বয়ে নিয়ে যায় না।) |
Activity 8
Answer the following questions in complete sentences (নীচে দেওয়া প্রশ্নগুলির পূর্ণবাক্যে উত্তর দাও) (Activity 8)
Which are the things around us that tell us about the earth’s early tale? (আমাদের চারপাশের কোন্ কোন্ জিনিসগুলি আমাদের পৃথিবীর গোড়ার দিকের কাহিনি বলে?)
There are rocks, mountains, seas, stars, rivers, deserts and fossils of old animals around us. They tell us about earth’s early history. (আমাদের চারপাশে পাহাড়, পর্বত, সমুদ্র, নক্ষত্র, নদী, মরুভূমি ও প্রাচীন প্রাণীর জীবাশ্ম বিদ্যমান। তারা আমাদের পৃথিবীর গোড়ার দিকের কাহিনি বলে।)
Why does a pebble have a smooth surface? (একটি নুড়ির উপরিভাগ মসৃণ কেন?)
The pebble is rolled at the bottom of the river. Its edges are worn away. Thus it becomes smooth and shiny. (নুড়িটি নদীর তলদেশে গড়িয়ে যায়। এটির তীক্ষ্ণ কিনারাগুলি ক্ষয়ে যায়। এইভাবে এটি মসৃণ ও চকচকে হয়ে যায়।)
How does a pebble become grains of sand? (একটি নুড়ি কীভাবে বালুকণাতে পরিণত হয়?)
A river carries a pebble along its course. Gradually, it erodes. It becomes smaller and smaller. Finally, it turns into sand. (নদী একটি নুড়িকে তার গতিপথে বয়ে নিয়ে যায়। ধীরে ধীরে এটি ক্ষয়প্রাপ্ত হয়। এটি ছোটো থেকে আরও ছোটো হয়। সবশেষে এটি বালুকণাতে পরিণত হয়।)
The author wants to mean that like a book the rocks and mountains and many other things tell us about the evolution of earth. (লেখক বোঝাতে চান যে একটি বইয়ের মত পাহাড়, শিলা এবং প্রকৃতির আরও অনেক বস্তু আমাদের পৃথিবীর বিবর্তনের কথা জানিয়ে দেয়।)
Activity 9
Rearrange the sentences in the correct order by writing the numbers in the brackets. (বন্ধনীর মধ্যে সংখ্যা লিখে নীচের বাক্যগুলি সঠিক ক্রমে সাজাও।) (Activity 9)
(a) The rock is taken to a big river by the little river. (শিলাখন্ডটিকে ছোটো নদী বড়ো নদীতে বয়ে নিয়ে যায়।)
(b) At last it is turned into grains of sand. (অবশেষে সেটি বালুকণায় পরিণত হয়।)
(c) It becomes a pebble. (সেটি নুড়ি হয়ে যায়।)
(d) A bit of rock is pushed by a mountain stream into a little river. (একটি শিলাখণ্ডকে পাহাড়ি স্রোত ঠেলে একটি ছোটো নদীতে নিয়ে গিয়ে ফেলল।)
(e) The pebble becomes smaller because it is carried on and on by the river. (নদীর দ্বারা নুড়িটি ক্রমাগত বয়ে নিয়ে যাওয়ার ফলে সেটি ক্ষুদ্রতর হয়ে যায়।)
(f) The edges of the rock are worn away and its rough surface is made smooth. (শিলাখন্ডটির ধারগুলি ধীরে ধীরে ক্ষয়ে যায় এবং সেটির অমসৃণ তল মসৃণ হয়ে যায়।)
Ans –
(d) (1) A bit of rock is pushed by a mountain stream into a little river. (একটি শিলাখণ্ডকে পাহাড়ি স্রোত ঠেলে একটি ছোটো নদীতে নিয়ে গিয়ে ফেলল।)
(a) (2) The rock is taken to a big river by the little river. (শিলাখন্ডটিকে ছোটো নদী বড়ো নদীতে বয়ে নিয়ে যায়।)
(f) (3) The edges of the rock are worn away and its rough surface is made smooth. (শিলাখন্ডটির ধারগুলি ধীরে ধীরে ক্ষয়ে যায় এবং সেটির অমসৃণ তল মসৃণ হয়ে যায়।)
(c) (4) It becomes a pebble. (সেটি নুড়ি হয়ে যায়।)
(e) (5) The ( pebble becomes smaller because it is carried on and on by the river. (নদীর দ্বারা নুড়িটি ক্রমাগত বয়ে নিয়ে যাওয়ার ফলে সেটি ক্ষুদ্রতর হয়ে যায়।)
(b) (6) At last it is turned into grains of sand. (অবশেষে সেটি বালুকণায় পরিণত হয়।)
Activity 10
Match the words in Column A with their meanings in Column B. (ক-স্তম্ভের শব্দগুলিকে খ-স্তম্ভে দেওয়া শব্দগুলির মধ্যে অর্থ খুঁজে মেলাও।)(Activity 10)
Column A | Column B |
(1) fascinating | (a) the set of letters in a language |
(2) merely | (b) top visible side |
(3) fortunately | (c) became damaged by use |
(4) alphabet | (d) only or just |
(5) surface | (e) luckily |
(6) worn | (f) very interesting or charming |
Ans –
Column A | Column B |
(1) fascinating (মনোমুগ্ধকর) | (a) the set of letters in a language (একটি ভাষার অক্ষরসমূহ) [4] |
(2) merely (শুধুমাত্র বা কেবলমাত্র) | (b) top visible side (উপরের দৃশ্যমান দিক) [5] |
(3) fortunately (সৌভাগ্যবশত) | (c) become damaged by use (ব্যবহারের ফলে ক্ষতিগ্রস্ত হওয়া) [6] |
(4) alphabet (বর্ণমালা) | (d) only or just (শুধুমাত্র বা কেবলমাত্র) [2] |
(5) surface (উপরিভাগ) | (e) luckily (ভাগ্যবশত) [3] |
(6) worn (ক্ষয়প্রাপ্ত হওয়া) | (f) very interesting or charming (খুবই চিত্তাকর্ষক বা মনোগ্রাহী) [1] |
Activity 11
Replace the underlined words with suitable opposite words from the box. There are some extra words (নীচে দাগ দেওয়া শব্দ বা শব্দগুচ্ছকে বাক্সে দেওয়া উপযুক্ত বিপরীত শব্দ দিয়ে পরিবর্তিত করো। কিছু অতিরিক্ত শব্দ দেওয়া হল) (Activity 11)
Help Box – hopeful (আশাপূর্ণ), lost (হারিয়ে যাওয়া), add (যোগ করা), left (ছেড়ে যাওয়া), ugly (কুৎসিত), late (দেরি/শেষের দিকে), sad (দুঃখিত), rough (অমসৃণ)
(a) The man became famous in the early years of his life.
Ans – The man became famous in the late years of his life. (মানুষটি তাঁর জীবনের শেষের দিকে বিখ্যাত হয়েছিলেন।)
(b) She is looking very happy.
Ans – She is looking very sad. (তাকে দেখে খুব দুঃখিত বলে মনে হচ্ছে।)
(c) The trunk of this huge tree has a smooth bark.
Ans – The trunk of this huge tree has a rough bark. (এই বিশাল গাছের কাণ্ডটির বাকল অমসৃণ।)
(d) Jatin found his pencil box on his way to school.
Ans – Jatin lost his pencil box on his way to school. (যতীন স্কুলে যাওয়ার পথে তার পেন্সিল্ বক্সটি হারিয়ে ফেলেছিল।)
(e) Smita learnt to substract.
Ans – Smita learnt to add. (স্মিতা যোগ করতে শিখেছিল।)
Let’s Talk
Form groups of three and discuss among yourselves the following topics (তিনজনের দল তৈরি করো এবং নিজেদের মধ্যে নীচে দেওয়া বিষয়গুলি সম্বন্ধে আলোচনা করো) (Activity 11)
the things you learn about nature by observing the plants and animals around you. (তোমার আশেপাশের গাছ এবং জীবজন্তু দেখার পরে তুমি প্রকৃতি সম্বন্ধে যা কিছু শিখেছ।)
Ans –
Soumi : Look at the wonderful sight!
সৌমী : দেখ কী অপূর্ব দৃশ্য।
Samata : Yes, the scenery is charming. There are trees, animals, birds and much more.
সমতা : হ্যাঁ, দৃশ্যটি আকর্ষণীয়। গাছ, জীবজন্তু এবং আরও অনেক কিছু।
Sunanda : Trees give shelter to birds, animals and insects.
সুনন্দা : গাছই পাখি, জীবজন্তু ও পতঙ্গদের আশ্রয় দেয়।
Soumi : You are absolutely right.
সৌমী : তুমি একদমই ঠিক বলেছ।
Samata : Plants and animals are our best friend. We get several benefits from them.
সমতা : গাছ ও জীবজন্তুরা হল আমাদের প্রিয় বন্ধু। আমরা তাদের থেকে নানাবিধ সুবিধা পাই।
Sunanda : Healthy ecosystem will save our earth from destruction.
সুনন্দা : স্বাস্থ্যকর বাস্তুতন্ত্র আমাদের পৃথিবীকে ধ্বংসের হাত থেকে বাঁচাবে।
the importance of school tours or excursions that you learn from ‘The Book of Nature.’ (‘দ্যা বুক্ অভ্ নেচ্যা(র্)’ (প্রকৃতির বই) থেকে শিক্ষালাভ করা বিদ্যালয় ভ্রমণ বা শিক্ষামূলক ভ্রমণের প্রয়োজনীয়তা।)
Ans –
Student 1 : Hello Satish! How are you feeling now?
ছাত্র ১ : হ্যালো সতীশ। তোমার এখন কেমন লাগছে?
Student 2 : I’m fine now.
ছাত্র ২ : আমি এখন ঠিক আছি।
Student 3 : Yesterday was really a great day! We learnt so many things.
ছাত্র ৩ : গতকাল সত্যিই খুব ভালো একটি দিন ছিল! আমরা অনেক কিছু শিখেছি।
Student 2 : Yes, you are right. Our tour to ‘Botanical Garden’ was really nice.
ছাত্র ২ : হ্যাঁ, তুমি ঠিক বলেছ। আমাদের ‘বোটানিক্যাল্ গার্ডেন’-এ ভ্রমণটি খুব সুন্দর ছিল।
Student 1 : There are so many trees. They are different in kinds. Isn’t it?
ছাত্র ১ : ওখানে কত গাছ ছিল। তারা ভিন্ন প্রকারের ছিল, তাই না?
Student 3 : Yes, so many birds are there too.
ছাত্র ৩ : হ্যাঁ, কত রকমের পাখিও এখানে ছিল।
Student 2 : The trees can also respond like human beings! It’s really strange!
ছাত্র ২ : গাছেরাও মানুষের মতো সাড়া দিতে পারে। এটা সত্যিই আশ্চর্যজনক।
Student 1 : Mother Nature is a great book. We can learn so many interesting things from her.
ছাত্র ১ : প্রকৃতি হল একটা মহান বই। আমরা কত মজাদার জিনিস শিখতে পারি তার থেকে।
Student 3 : Such excursions will be of much use in the future.
ছাত্র ৩ : এইরকম শিক্ষামূলক ভ্রমণ ভবিষ্যতে অনেক কাজে লাগবে।
Student 2 : Exactly!
ছাত্র ২ : ঠিক!
Activity 12(a)
Read the paragraph below and put the apostrophe (‘) mark in the proper places (নীচের অনুচ্ছেদটি পড়ো এবং সঠিক স্থানে apostrophe (‘) বসাও) Activity 12(b)
Rahims father is a well-known person. The honourable MLA of the area is his relative. He has donated a good sum of money to the local library for buying new books. The library is located near the girls high school. Sabinas brother and Akrams sister often visit the library. They like to read childrens story books and Tagores poems. Their parents also go there to read newspapers after the days work.
Ans – Rahim’s father is a well-known person. The hon’ble MLA of the area is his relative. He’s donated a good sum of money to the local library for buying new books. The library is located near the girls’ high school. Sabina’s brother and Akram’s sister often visit the library. They like to read children’s story books and Tagore’s poems. Their parents also go there to read newspapers after the day’s work.
Activity 12(b)
Rewrite the following passage using contracted forms of words wherever applicable (নীচের অনুচ্ছেদটিতে প্রয়োজনীয় স্থানে সংযুক্ত শব্দরূপ বসিয়ে আবার লেখো) Activity 12(b)
The teacher said, “We all know you are a good student. I cannot understand why you have done such a thing. You should not behave rudely with your classmates. Promise me, you will always remember what I have said.” The student realised his mistake. He said, “Sir, I am sorry, I shall never behave like this.”
Ans – The teacher said, “We all know you’re a good student. I can’t understand why you’ve done such a thing. You shouldn’t behave rudely with your classmates. Promise me, you’ll always remember what I’ve said.” The student realised his mistake. He said, “Sir, I’m sorry. I’ll never behave like this.”
Activity 13(a)
Fill in the chart correctly (Chart-টি সঠিকভাবে পূরণ করো) Activity 13(a)
Pronouns | Possessive Adjectives | Possessive Pronouns |
I | my | |
we | ours | |
your | ||
he | ||
hers | ||
it | ||
their |
Ans –
Pronouns | Possessive Adjectives | Possessive Pronouns |
I | my | mine |
we | our | ours |
you | your | yours |
he | his | his |
She | her | hers |
it | its | its |
they | their | theirs |
Activity 13(b)
Fill in the blanks with appropriate possessive pronouns and possessive adjectives (উপযুক্ত possessive pronouns এবং possessive adjectives দিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করো) :
Yesterday I forgot to take back _____ pen from Sunil. I gave him _____ in the class because he didn’t bring . The little girl has torn _____ clothes. “But why are _____ clothes dirty?” asked the mother to the girl’s elder brothers. “We have soiled _____ clothes while playing outside,” they said.
Ans –
Yesterday I forgot to take back my pen from Sunil. I gave him mine in the class because he didn’t bring his. The little girl has torn her clothes. “But why are your clothes dirty?” asked the mother to the girl’s elder brothers. “We have soiled our clothes while playing outside,” they said.
Activity 14(a)
Nirmal hasn’t replied in the correct format. Rewrite the letter correctly for him. (নির্মল চিঠির উত্তর দিতে গিয়ে সঠিক/নির্দিষ্ট কাঠামো ব্যবহার করেনি। নির্মলের হয়ে সঠিকভাবে চিঠিটি পুনরায় লেখো।)
Ans –
22/1, Hill Road,
Siliguri,
West Bengal
2 July, 2012
Dear Kanan,
I got your letter yesterday. Thank you for your invitation to go on a tour of Rajasthan together. But my mother is very ill. She is going to have a heart surgery early next month. So we can’t join you for the tour. Please don’t mind.
Wish you a happy and memorable visit to Rajasthan.
Your dear friend,
Nirmal
Kanan Mitra
32/4, MG Road,
Eastern Extension,
Delhi 110092.
Activity 14(b)
Write a letter to your friend in about seventy words telling him/her about a short tour you had recently gone to. Mention the places you had visited, how you travelled, people who accompanied you, your sightseeing and your enjoyment of the tour. (সম্প্রতি তোমার যাওয়া একটি সংক্ষিপ্ত ভ্রমণ সম্বন্ধে কমবেশি ৭০টি শব্দে তোমার বন্ধুকে একটি চিঠি লেখো। উল্লেখ করো তুমি যেসব জায়গায় গিয়েছ, তুমি কেমন ভ্রমণ করেছ, তোমার সঙ্গে কারা গিয়েছিল, তোমার আশেপাশে দেখার দৃশ্য এবং তোমার ভালোলাগার কথা।)
Ans –
35/2, GC Ghosh Road,
Kolkata-700048,
West Bengal
14 March, 2021
Dear Anil,
Thank you for your letter. You will be delighted to know about my short tour to Digha. We were father, mother, my little sister and I. On 10 March, We went there by bus. It was a lovely trip. We booked a sea-facing room. We visited Amarabati Park, Talasari Beach and the Science Centre. We enjoyed the sunrise at Digha. It has charmed us. I think Digha is rightly called the ‘Brighton of the East’.
Regards to your parents.
With best wishes,
Ajit
Anil Das
Vill. + P.O. Benadiha,
P.S.-Keshiary,
Dist: West Medinipur,
West Bengal
৩৫/২, জিসি ঘোষ রোড,
কলকাতা-৭০০০৪৮
পশ্চিমবঙ্গ
১৪ মার্চ, ২০২১
প্রিয় অনিল,
তোমার চিঠির জন্য তোমাকে ধন্যবাদ। দিঘায় আমার ছোট্ট ভ্রমণের কথা শুনে তুমি আনন্দিত হবে। আমরা ছিলাম বাবা, মা, আমার ছোটো বোন এবং আমি। ১০ মার্চ, আমরা সেখানে বাসে করে গেছিলাম। এটি ছিল একটি সুন্দর যাত্রা। আমরা সমুদ্রমুখী একটি ঘর ভাড়া করেছিলাম। আমরা অমরাবতী পার্ক, তালসারি বেলাভূমি এবং বিজ্ঞানকেন্দ্র পরিদর্শন করেছিলাম। আমরা দিঘায় সূর্যোদয় উপভোগ করেছিলাম। এটি আমাদের মুগ্ধ করেছিল।
আমার মনে হয় দিঘাকে যথার্থভাবেই ‘পূর্বের ব্রাইটন বলা হয়।’
তোমার বাবা-মায়ের প্রতি শ্রদ্ধা থাকল।
শুভেচ্ছাসহ,
অজিত
অনিল দাস
ডাকটিকিট
গ্রাম + পো:- বেনাডিহা,
থানা : কেশিয়াড়ী,
জেলা : পশ্চিম মেদিনীপুর,
পশ্চিমবঙ্গ
Activity 15
Study the following picture carefully (নীচের ছবিটি যত্ন সহকারে দ্যাখো) :
Now write a paragraph in about seventy words describing this picture of a village fair. Use the following words and phrases : fair ground, crowd, merry-go-round, circus tent, shops and counters, balloon-seller, fun, enjoyment. (গ্রামের মেলার ছবিটির বিবরণ দিয়ে কমবেশি সত্তর শব্দের মধ্যে একটি অনুচ্ছেদ লেখো। নীচের শব্দগুলি এবং শব্দগুচ্ছগুলি ব্যবহার করো।)
Hints – fair ground (মেলার মাঠ), crowd (ভিড়), merry-go-round (নাগরদোলা), circus tent (সার্কাসের তাঁবু), shops and counters (দোকানপত্র), balloon-seller (বেলুন বিক্রেতা), fun (মজা), enjoyment (আনন্দ)
Begin like this – A village fair is a popular event in the countryside…
Ans –
A VILLAGE FAIR
A village fair is a popular event in the countryside. People eagerly wait for a village fair. A huge gaily clad crowd gather at the fair. Children flock around the merry-go-round for a ride. They visit the circus tent to see the tricks and the clowns. Sellers put up shops and counters in the fair ground. The balloon sellers sell colourful balloons. People get a lot of fun and enjoyment at the village fair. A village fair is a social get-together of the village people.
একটি গ্রাম্য মেলা
গ্রামের মেলা হল গ্রামাঞ্চলের সকলের কাছে খুবই জনপ্রিয় ঘটনা। মানুষজন এই মেলার জন্য আগ্রহের সঙ্গে অপেক্ষা করে থাকে। রং-বেরঙের পোশাকে সজ্জিত পুরুষ, মহিলা ও শিশুদের বিশাল ভিড় মেলায় জড়ো হয়। বাচ্চারা নাগরদোলায় চড়ার জন্য ভিড় করে। তারা সার্কাসের তাঁবুতে যায় সার্কাসের খেলা আর জোকারদের দেখবে বলে। মেলার মাঠে বিক্রেতারা পসরা সাজিয়ে বসে। বেলুন বিক্রেতারা নানা রঙের বেলুন বিক্রি করে। লোকজন মেলায় এসে আনন্দ ও মজা উপভোগ করে। গ্রামের মেলা গ্রাম্য লোকেদের সামাজিক মেলামেশার জায়গা হয়ে ওঠে।
আজকের আর্টিকেলে আমরা সপ্তম শ্রেণীর ইংরেজি বইয়ের প্রথম অধ্যায় “The Book Of Nature” থেকে কিছু গুরুত্বপূর্ণ সংক্ষিপ্ত প্রশ্ন-উত্তর নিয়ে আলোচনা করেছি। এই প্রশ্নগুলো আপনার পরীক্ষার প্রস্তুতির জন্য অত্যন্ত সহায়ক হবে, কারণ এগুলো প্রায়ই পরীক্ষায় আসে। আশা করি, এই আর্টিকেলটি আপনার জন্য উপকারী হয়েছে। যদি কোনো প্রশ্ন থাকে বা কোনো বিষয় বুঝতে অসুবিধা হয়, তাহলে টেলিগ্রামে আমার সাথে যোগাযোগ করতে পারেন, আমি সাহায্য করার চেষ্টা করবো। পোস্টটি আপনার বন্ধুদের সঙ্গে শেয়ার করুন, যাতে তারাও উপকৃত হতে পারে। ধন্যবাদ!